2024-12-16 | Porady rynek energii | 6 min czytania

Spółdzielnie energetyczne i klastery energii – porównanie


Rynek energii

Spółdzielnie energetyczne i klastry energii stają się coraz bardziej popularne dzięki wsparciu funduszy unijnych oraz zmianom w prawie. Poznaj korzyści jakie dają te formy prawne w zakresie optymalizacji cen energii.

Spółdzielnie energetyczne i klastry energii – wstęp

Działające w Polsce spółdzielnie energetyczne (w skrócie SE) i klastry energii (w skrócie KE) wspierają rozwój tzw. energetyki rozproszonej. Stają się one ważnym elementem w budowie rozproszonego systemu, w którym najważniejszym aspektem jest decentralizacja produkcji energii oraz zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych.

Decyzję jaką formę wybrać należy poważnie rozważyć, zwłaszcza pod kątem dopłat i preferencji oraz czasu ich obowiązywania.

CechaSpółdzielnie energetyczneKlastery energii
DefinicjaSpółdzielnie energetyczne to spółdzielnia w rozumieniu przepisów ustawy „prawo spółdzielcze” lub spółdzielnia rolników w rozumieniu ustawy o spółdzielniach rolników.

Celem spółdzielni jest lokalna produkcja, dystrybucja i konsumpcja energii na potrzeby jej członków.
Klastry energii to porozumienie, które jest zawierane w celu wytwarzania, magazynowania, równoważenia zapotrzebowania oraz dystrybucji i sprzedaży energii, głównie z OZE.
Forma prawnaSpółdzielnia (osobowość prawna)Porozumienie
CzłonkowieBrak ograniczeńCzłonkiem klastra energii musi być co najmniej:
a) jednostka samorządu terytorialnego lub
b) spółka kapitałowa utworzona na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679) przez jednostkę samorządu terytorialnego z siedzibą na obszarze działania klastra energii, lub
c) spółka kapitałowa, której udział w kapitale zakładowym spółki, o której mowa w lit. b, jest większy niż 50% lub przekracza 50% liczby udziałów lub akcji.
Model zarządzaniaDemokratyczny (każdy członek ma równy głos)Koordynacja przez lidera klastra
RejestracjaWpis do rejestru spółdzielni energetycznych w KOWR (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa)Wpis do rejestru klastrów energii w URE (Urząd Regulacji Energetyki)
PrzedstawicielZarząd spółdzielni energetycznejkoordynator klastra energii
Obszar działaniaobręb 3 gmin wiejskich lub wiejsko-miejskich sąsiadujących ze sobą, w których członkowie są przyłączeni do tego samego OSD (Operatora Systemy Dystrybucyjnego) o napięciu niższym niż 100kVobręb powiatu lub 5 sąsiadujących ze sobą gmin,w których członkowie są przyłączeni do tego samego OSD (Operatora Systemy Dystrybucyjnego) o napięciu niższym niż 100kV
Warunki ustawowea) maksymalna moc źródeł wytwórczych OZE:
10 MW energii elektrycznej,
30 MW energii cieplnej,
40 mln m3 biogazu,
40 mln m3 biometanu,
b) co najmniej 70% energii elektrycznej produkowanej przez spółdzielnię musi być zużywana przez jej członków na potrzeby własne. Dla spółdzielni zarejestrowanych do końca 2025 roku będzie obowiązywał niższy próg 40% do końca 2025 roku,
c) możliwość prowadzenia tylko wyłącznie w ramach instalacji OZE będących własnością członków SE.
Do 31 grudnia 2026 r.:
a) co najmniej 30 % energii z OZE,
b) moc jednostek wytwórczych nie przekracza 150 MW,
c) moc jednostek wytwórczych umożliwia pokrycie w ciągu roku nie mniej niż 40% łącznego rocznego zapotrzebowania członków klastra energii,
d) moc zainstalowana elektryczna magazynów energii wskazanych we wniosku o wpis wynosi co najmniej 2% łącznej mocy jednostek wytwórczych (w tym OZE).

Od 1 stycznia 2027 r. do dnia 31 grudnia 2029 r.:
a) co najmniej 50 % energii z OZE,
b) moc jednostek wytwórczych nie przekracza 150 MW,
c) moc jednostek wytwórczych umożliwia pokrycie w ciągu roku nie mniej niż 50% łącznego rocznego zapotrzebowania członków klastra energii,
d) moc zainstalowana elektryczna magazynów energii wskazanych we wniosku o wpis wynosi co najmniej 5% łącznej mocy jednostek wytwórczych (w tym OZE).
Preferencjea) w zakresie opłaty za sprzedaż energii oraz opłat dystrybucyjnych,
b) brak ograniczenia czasowego – rozliczenia obowiązuje w czasie wpisania SE na listę spółdzielni KOWR
a) w zakresie opłat dystrybucyjnych,
b) obowiązują do dnia 31 grudnia 2029 r. w pod warunkiem notyfikowania upustów przez UE oraz w czasie wpisania KE na listę klastrów URE
Zasady rozliczeńa) rozliczenie wg danych godzinowych,
b) sumaryczne bilansowanie godzinowe,
c) nie pobiera się dla energii wytworzonej i zużytej w SE:
* opłaty OZE,
* opłaty mocowej,
* opłaty kogeneracyjnej,
* opłat dystrybucyjnych,
a) rozliczenie wg danych godzinowych,
b) w przypadku notyfikowania upustów przez UE będą obowiązywały upusty:
100% wysokości opłat* – do 60% autokonsumpcji KE
95% wysokości opłat* – przekracza 60% autokonsumpcji KE
90% wysokości opłat* – przekracza 70% autokonsumpcji KE
85% wysokości opłat* – przekracza 80% autokonsumpcji KE
80% wysokości opłat* – przekracza 90% autokonsumpcji KE
75% wysokości opłat* – przekracza 100% autokonsumpcji KE
* opłaty w zakresie stawki sieciowej i jakościowej
Wymagany LZO (licznik zdalnego odczytu)taktak
Obsługa rozliczeniaSprzedawca energiiOSD
ZgłoszenieSprzedawca energiiOSD, Sprzedawca energii
Porównanie Spółdzielnie energetyczne i klastry energii

Spółdzielnie energetyczne i klastry energii – dlaczego nie ma dużego zainteresowania?

Najważniejsze powody braku dużego zainteresowania spółdzielniami i klastrami energii to:

  • Wysokie koszty początkowe i trudności z dostępem do finansowania.
  • Ograniczenia terytorialne uniemożliwiające działania na większą skalę.
  • Skomplikowane przepisy i bariery prawne, w tym obowiązek bilansowania godzinowego.
  • Brak infrastruktury magazynowej i przesyłowej, co zwiększa koszty.
  • Słaba świadomość społeczna i brak liderów lokalnych.

Aby zwiększyć zainteresowanie tymi formami działalności, potrzebne są:

  • Prostsze przepisy prawne,
  • Lepsze systemy wsparcia finansowego (dotacje, pożyczki),
  • Szkolenia i kampanie informacyjne dla lokalnych społeczności.

Podsumowując forma prawna spółdzielni energetycznych stwarza duże ryzyko biznesowe przy większych spółdzielniach. Przy zarządzaniu spółdzielniami 100-1000 członków koszt obsługi może być większy niż korzyści. Dlatego też jeżeli ustawodawca chce upowszechnić ideę powinien wprowadzić nową formę prawną, w której to ilość głosów będzie proporcjonalna do zużycia energii co w istotny sposób zmniejszy ryzyko.

W przypadku klastrów brak notyfikowania przepisów przez UE jest istotnym blokerem. Obecnie zakładanie klastrów nic nie daje w zakresie preferencji w opłatach. W związku z powyższym nie ma presji na zakładanie tego typu inicjatyw.

Co prawda dla oby dwu rozwiązań są przewidziane dotacje UE, jednakże ich wartość wsparcia i ilość konkursów nie jest zadowalająca. Trzeba to zdecydowanie podkreślić zwłaszcza przy inwestycjach w baterie, które z ekonomicznego punktu widzenia nie przynoszą odpowiednio wysokich zysków z zainwestowanego kapitału.

Kolejną niewiadomą są spadające ceny prądu. Obecnie po zwyżkach wynikających z koranowirusa i wojny na Ukrainie widzimy znaczące ustabilizowanie cen. To kolejny czynnik, który zmniejsza zwrot z inwestycji.

W związku z powyższym jeżeli Rząd RP i EU chcą zachęcić społeczności do większego zaangażowania powinny przeznaczyć większe środki finansowe.

Najczęściej czytane:

prowadzenie firmy

Dzielenie dysku na partycje to ważny element instalacji systemu operacyjnego. Możemy podzielić dysk na partycje w czasie lub po instalacji Windows 11.

prowadzenie firmy

Resetowanie hasła w systemie Windows może być konieczne, gdy zapomnimy swoje aktualne hasło lub chcemy zresetować hasło dla innego użytkownika.

modernizacja wordpress

Z przedstawionych we wisie 3 sposobów na usunięcie /category wg mnie najlepszym sposobem jest wykorzystanie wtyczki Yoast SEO. Polecamy tą wtyczkę do SEO.


Zapoznaj się z innymi wpisami:

Rynek energii

Plan Ograniczeń Mocy (POM) przewiduje ograniczenie poboru mocy u Odbiorców w momencie zagrożenia dla krajowego systemu elektroenergetycznego (tzw. lockdown).

Rynek energii

CSIRE czyli Centralny System Informacji o Rynku Energii, który będzie dużym krokiem w kwestii uporządkowania danych klientów i procesów obsługi.