KSeF to specjalna platforma umożliwiająca przesyłanie i odbieranie faktur i korekt ustrukturyzowanych. Obowiązek wdrożenia KSeF wynika z rozporządzenia Unii Europejskiej i ma na celu uszczelnienie luki Vatowskiej.
Prace analityczne:
Wykonaliśmy analizy dokumentów: ustawy, korekty do ustawy oraz materiałów zamieszczonych na stronach MF.
Analiza biznesowa zmian koniecznych do wdrożenia wytycznych.
Przeprowadzenie warsztatów z biznesem w zakresie wypracowanie wymagań biznesowych.
Wykonanie dokumentacji analizy biznesowej do potwierdzenia przez biznes.
Kogo i od kiedy dotyczy obowiązek wysyłania faktur i korekt do KSeF?
Wg najnowszych informacji obowiązek będzie dotyczył wszystkie firmy, w tym:
- vatowców (wg noweli od 01.07.2024 roku),
- nievatowców zwolnionych podmiotowo i przedmiotowo (wg noweli od 01.01.2025 roku).
Jakie są najważniejsze zmiany w nowelizacji ustawy?
Najważniejszą zmianą jest przesunięcie terminów obowiązku przesyłania faktur. Kolejną korzystną zmianą jest liberalizacja kar tzn. w okresie do 01.01.2025 kary nie będą naliczane. Po tej dacie kary będą proporcjonalne do wysokości faktury, a nie jak w pierwotnie z progiem minimalnym 500 zł. W nowelizacji na wniosek strony społecznej uszczegółowiono także przepisy, które wprowadzały dużą dozę interpretacyjną.
Jakie zmiany techniczne w schema FA(2):
Nowa schema została uproszczona w kwestii nagłówka z danymi podatnika. Poprawiono opisy oraz błędy wykryte w FA(1). Istotną zmianą jest rozszerzenie z 1000 na 10000 ilości do wprowadzenia pozycji faktur oraz opisów do tych pozycji.
Najważniejsze założenia KSEF:
- do Krajowego Systemu e-Faktur będą trafiać tylko faktury i korekty B2B (bez faktur konsumenckich B2C),
- tylko faktura poprawnie przyjęta przez System będzie uważana za prawidłową,
- na fakturze/korekcie przesłanej poza KSeF będzie konieczność umieszczenia QR kod, przy czym brak tego elementu będzie oznaczał dokument wystawiony poza Systemem,
- korekty do faktur ustrukturyzowanych lub wcześniejszym trzeba wprowadzić do systemu MF,
- do celów dowodowych systemy źródłowe powinny przechowywać nadany nr KSeF,
- klient powinien wyrazić zgodę na odbiór dokumentów tylko poprzez KSeF (będzie zmienione w nowelizacji), w przeciwnym wypadku powinno wysyłać się dokumenty do systemu KAS i klienta w dotychczasowy sposób,
- za datę wystawienia uznaje się datę rozpoczęcia wysyłki do systemu MF,
- za datę doręczenie uznaje się datę nadania nr MF, chyba że nie wyraził klient zgody wtedy data jest analogiczna dla dostarczenia standardowego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2076)
- Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168, 27.6.2022, s. 81-83)