WordPress to wielofunkcyjny system CMS, dzięki któremu stworzysz stronę internetową. Oferuje on wiele przygotowanych wcześniej narzędzi, jak i możliwości własnego stworzenia i modyfikowania kodu. Jednak, by móc to robić trzeba zacząć od podstaw. Panel administracyjny oferuje wiele różnych funkcji, o których dowiesz się wszystkiego czytając, ten artykuł.
Kokpit
Panel administracyjny, na samej, górze ma zakładkę „Kokpit”. W „Stronie głównej” znajdują się skróty do szybkiego pisania wpisów, informacje o najnowszej aktywności, komunikaty o wydarzeniach WordPress oraz o stanie witryny. W „Aktualizacje” są umieszczone informacje o wersji WordPress. Można tam również pobrać aktualizacje zarówno WordPress, jak i wtyczek, motywów czy tłumaczeń.
Wpisy
To jedna z ważniejszych części panelu administracyjnego to tu można tworzyć artykuły. Aby to zrobić należy kliknąć w „Utwórz wpis”, wyświetli się wtedy edytor, można z niego utworzyć i opublikować wpis albo zapisać go jako szkic. Chcąc sprawdzić listę wpisów trzeba kliknąć „Wszystkie wpisy”. Z tej zakładki można szybko edytować wpis, edytować go w edytorze, usunąć czy podejrzeć jak wygląda. Przy każdym wpisie znajduje się także data jego opublikowania czy ostatniej modyfikacji. We „Wpisach” można też utworzyć kategorie i tagi, które pomagają w organizacji wpisów i późniejszym ich odnajdywaniu na stronie. Tagi i kategorie tworzy się, a następnie można je przypisywać w edytorze wpisów.
Media
W „Mediach” można przejrzeć wszystkie pobrane do WordPress pliki. Poprzez „Dodaj nowy plik multimedialny” można wyszukać plik z dysku albo przeciągnąć go w pole. Pliki z „Biblioteki” można wyszukiwać po nazwie, którą się umieszcza przy ich przesyłaniu albo po dacie lub formacie pliku. Multimedia są ważne, bo wzbogacają stronę internetową i są przyjazne dla użytkownika.
Strony
„Strony” mają funkcje analogiczne do „Wpisów”. Można w nich utworzyć stronę w edytorze, podejrzeć wszystkie utworzone strony, szybko je edytować, skasować czy edytować w edytorze, zobaczyć daty ich ostatniej modyfikacji czy publikacji.
Komentarze
W zakładce „Komentarze” można przejrzeć komentarze zostawione na stronie. W zależności od ustawień komentarzy na stronie, które zostaną omówione w dalszej części, można zatwierdzać (bez zatwierdzenia przy odpowiednich ustawieniach komentarz się nie pojawi na stronie), usuwać, oznaczać jako spam czy edytować. Przy każdym komentarzu pokazany jest jego autor, data jego zamieszczenia i w odpowiedzi na jaki wpis został napisany.
Wygląd
„Wygląd” pozawala dostosować to jak będzie wyglądała strona internetowa. Można to zrobić na różne sposoby, na przykład, poprzez motywy, które można zainstalować po kliknięciu w „Motywy”>”Dodaj nowy motyw”. Używając gotowych szablonów, strona może wyglądać jak setki innych, dlatego warto ją dostosować do własnej estetyki i potrzeb w „Edytorze”. Można w nim zmieniać elementy szablonu, ich kolor, rozmieszczenie, ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.
Wtyczki
Wtyczki mogą znacząco ułatwić dodanie stronie nowych funkcjonalności. Zanim można ich użyć, należy je zainstalować w „Dodaj wtyczkę”, gdzie można wybierać spośród zarówno płatnych jak i bezpłatnych opcji. W „Zainstalowane wtyczki” można sprawdzić, które wtyczki są zainstalowane, a które włączone (wtyczkę po zainstalowaniu trzeba włączyć). Wyłączone wtyczki, które już się nie przydają warto odinstalować, by nie zabierały miejsca. W tej zakładce można też zobaczyć informacje o aktualizacjach wtyczek oraz włączyć ich automatyczną aktualizację.
Użytkownicy
Ta sekcja umożliwia dodawanie i modyfikowanie funkcji użytkowników. Różni użytkownicy mogą mieć różne uprawnienia do edycji i wglądu w stronę. W kolejności hierarchicznej:
- administrator – największy zakres uprawnień
- redaktor – zarządza wszystkimi wpisami, może dodawać media itp.
- autor – zarządza wyłącznie własnymi wpisami, może je publikować
- współtwórca – zarządza własnymi wpisami, ale nie może ich publikować
- subskrybent – nie ma żadnych uprawnień do edycji, są nimi głównie stali czytelnicy (w zależności od ustaleń i ustawień)
Listę użytkowników można podejrzeć w „Wszyscy użytkownicy”, można tam również utworzyć nowego użytkownika i nadać mu rolę albo z robić to w „Utwórz użytkownika”. W „Profil” można spersonalizować panel administracyjny, dodać dane osobowe czy zmodyfikować ustawienia dotyczące swojego konta.
Narzędzia
W „Dostępnych narzędziach” można podejrzeć narzędzia.
W „Imporcie” można zaimportować dane z różnych innych własnych stron czy blogów, na przykład, z Tumblr. „Eksport”- wyeksportowanie danych, czy to wszystkie rodzaje, czy konkretnie wpisy, strony lub media.
„Stan witryny” informuje o możliwych ulepszeniach strony, występujących w niej błędach oraz o informacjach o serwerze, wersji bazy danych, wtyczkach itp.
Kolejne dwie zakładki „Eksportuj dane osobiste” i „Usuń dane osobiste” mają na celu ułatwienie przestrzegania praw o danych osobistych.
W „Edytuj pliki motywu” i „Edytuj pliki wtyczki” można zobaczyć i modyfikować kod źródłowy. Nie jest to zalecane bez dobrej znajomości języków programowania. Jeśli wykonanie takich zmian jest konieczne robi się je najpierw na motywie potomnym, by w razie pomyłki móc wrócić do wersji pierwotnej.
Ustawienia
Panel administracyjny posiada również zakładkę „Ustawienia” do ustawień ogólnych należy, na przykład, modyfikacja ikony witryny, sloganu, ustawień o rejestracji użytkowników, formacie daty i godziny.
W „Pisanie” można zmodyfikować ustawienia domyślne wpisów i kategorii oraz ustawić takie rzeczy jak publikowanie przez mail i usługi aktualizacji.
„Czytanie” zawiera funkcje takie jak, które wpisy będą się wyświetlać na stronie głównej, mogą być zawsze te same albo najnowsze. Ile wpisów ma się wyświetlać na stronie czy w kanale informacyjnym. Również, co bardzo ważne można podjąć decyzję czy podaną witrynę mają indeksować wyszukiwarki, czyli czy ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Jest to pomocne szczególnie w fazie deweloperskiej, gdy strona nie jest gotowa.
W „Dyskusji” do najważniejszych opcji należą te o komentarzach. Pozwala ona, aby ograniczyć kto ma szansę na zostawienie komentarza, czy musi on zostać zatwierdzony. Można również wpisać frazy czy słowa, które każdy zawierający je komentarz albo dadzą do manualnej weryfikacji albo usunie. Możliwe jest także zmienienie kategorii wiekowej czy ustawień awatarów komentujących.
„Media” umożliwiają ustandaryzowanie rozmiarów obrazków, dzięki czemu strona będzie bardziej spójna.
„Bezpośrednie odnośniki” umożliwiają zmianę formatu odnośników do postów. Mogą być one bazowane na tytułach wpisów, co jest często wybieraną i czytelną opcją, albo na podstawie autora, daty publikacji czy numeru. Dodatkowo możliwe jest utworzenie własnego, unikatowego formatu odnośników, gdy jest to potrzebne.
W zakładce „Prywatność” znajduje się wszystko co jest potrzebne do zaznajomienia się z polityką prywatności oraz utworzeniem stosownej polityki prywatności dla swojej witryny. Jest to kluczowy etap, ponieważ w wielu krajach obowiązkowym jest precyzowanie jakie dane użytkownika i w jakim celu się wykorzystuje.
Podsumowanie
Panel administracyjny oferuje dużo funkcjonalności. Warto poświęcić chwilę czasu, szczególnie na początku tworzenia strony internetowej, by dopasować ustawienia pod personalne potrzeby. Zapoznanie się z jego funkcjonalnościami jest pierwszym krokiem do zaznajomienia się z WordPress.