Linkowanie wewnętrzne to kolejny typ linkowania, który może pomóc twojej witrynie w polepszeniu jej przejrzystości i polepszeniu pozycji w oczach wyszukiwarek. Jak i kiedy go użyć?
Co to jest linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to hiperlinki prowadzące z jednej strony na twojej witrynie internetowej na inną stronę, również zawartą na twojej witrynie. Czyli linkowanie wewnętrzne łączy różne treści witryny, nadaje im strukturę.
Linki wewnętrzne nawigacyjne
Aby wpis na stronie internetowej mógł być wyświetlony musi prowadzić do niego link. Dlatego witryny posiadają wiele stron takich jak: strona główna, strona archiwum, strona kategorii czy menu, które umożliwiają nawigację po witrynie i łączą kontekstowo treści.
Linki wewnętrzne kontekstowe
Jednak istnieją też linki wewnętrzne łączące strony między sobą, zamiast łączyć je ze stroną główną. Mają one na celu połączenie stron o podobnej tematyce, by użytkownicy zainteresowani tematem mogli znaleźć treści, które mają szansę zwrócić ich uwagę.
Linkowanie wewnętrzne – wpływ na SEO
Linkowanie wewnętrzne nie ma takiej mocy jak linkowanie zewnętrzne, by przyciągnąć nowe zasięgi i użytkowników z innych witryn. Jednak nadal ma może mieć wpływ na SEO i to jak roboty wyszukiwarek traktują twoją witrynę.
Linki wewnętrzne, jak już zostało wspomniane, tworzą strukturę witryny, która ma swoją hierarchię. Roboty, dzięki nim mogą odwiedzać poszczególne strony. Również to dzięki nim, roboty rozumieją strukturę witryny, które ze stron mają większe znaczenie i zawierają ważniejsze treści, czyli te, do których prowadzi najwięcej linków.
Kolejnym elementem, który może wpłynąć na pozycjonowanie stron to struktura witryny budowana przez odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Dzięki strukturze strony o lepszej pozycji mogą pozytywnie wpływać na pozycjonowanie innych stron, które są do nich podlinkowane.
Linkowanie wewnętrzne – czy warto?
Wagę linkowania wewnętrznego nie należy mierzyć jedynie przez pryzmat SEO. Jest ono przydatne w szczególności dla użytkowników, którzy odwiedzając artykuł o konkretnej tematyce, dzięki linkowaniu wewnętrznego mogą znaleźć inny interesujący ich artykuł na twojej witrynie. Dzięki temu spędzą więcej czasu na witrynie i wejdą w nią w więcej interakcji. Przejrzystość struktury zapewniana przez linkowanie wewnętrzne może pozytywnie wpłynąć na czytelność całej witryny, a więc na łatwość w użytkowaniu.
Dobre praktyki w linkowaniu wewnętrznym
Treść linków
Jak w każdym innym typie linkowanie, również w tym należy pamiętać o poprawnym konstruowaniu tekstu linków. Powinien on odnosić się do tematyki strony, do której prowadzi, tak by użytkownik wiedział dlaczego warto w niego kliknąć.
Hierarchia
Przed konturowaniem linków warto pomyśleć o zamierzonej hierarchii witryny internetowej. Które strony są najważniejsze? Które mogą przekazać pozycjonowanie na inne? Nie wszystkie strony muszą mieć dobre pozycje w rankingach, na przykład strony logowania. Dlatego warto zaplanować strukturę witryny, tak by najważniejsze jej elementy były najbardziej widoczne dla użytkowników i robotów.
Nowe treści
By zadbać o widoczność nowych treści często linkuje się je, na przykład, na stronie głównej w “nowościach” czy w pasku bocznym. Dzięki temu użytkownicy zobaczą nowe treści.
Audyt linków
Regularnie trzeba sprawdzać ilość linków i ich wpływ na SEO strony internetowej. Możesz do tego skorzystać z raportu linków w Google Search Console.
Podsumowanie
Reasumując, linkowanie wewnętrzne może pomóc twojej witrynie w odpowiednim zarządzaniu pozycjonowaniem i uwagą użytkowników. Dobrze opracowana struktura strony, oparta o linki nawigacyjne i kontekstowe, zapewnia proste poruszanie się po witrynie. O ile linki wewnętrzne nie są w stanie, jak linki zewnętrzne, niejako dodać twojej stronie mocy rankingowej to są przydatne w jej rozdysponowywaniu na witrynie.