Błąd aktualizacji może pojawić się po pobraniu aktualizacji w WordPress. WordPress jest jednym z najbardziej przydatnych narzędzi do tworzenia i obsługi stron internetowych, jednak nawet ono bywa czasami zawodne. W tym artykule dowiesz się z czego wynika ten błąd i jak go naprawić.
Skąd się bierze błąd aktualizacji w WordPress?
Przy używaniu WordPress ważne jest by regularnie aktualizować samo oprogramowania, ale także wtyczki czy szablony, by nie przegapić najnowszych rozwiązań czy poprawek. Aby sprawdzić oczekujące na pobranie aktualizacje należy wejść w zakładkę „Kokpit”>„Aktualizacje” w głównym menu. Po kliknięciu w nią otworzy się strona, z której, po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, można pobrać aktualizację.
W czasie aktualizacji WordPress automatycznie blokuje możliwość pobrania kolejnej w tym samym czasie. Robi to poprzez dodanie odpowiedniej opcji w bazie danych. Celem takiego działania jest prewencja zdarzenia, gdy dwie różne aktualizacje jednocześnie nadpisują bazę danych i w rezultacie ją uszkadzają. Dlatego normalne jest by ta blokada utrzymywała się podczas i 15 min po pobraniu aktualizacji. Jednak co robić gdy utrzymuje się ona dłużej albo gdy pojawia się ona, mimo że ostatnio nie pobieraliśmy żadnej aktualizacji?
Błąd aktualizacji- przed próbą naprawy
Jakąkolwiek próbę naprawy tego błędu, która wymaga ingerencji w bazę danych, należy poprzedzić zastanowieniem się, czy jest możliwe, że ktoś inny pobrał aktualizację. Mógłby to być inny użytkownik z uprawnieniami, czy nawet sam WordPress, który może robić to automatycznie, przy odpowiednich ustawieniach. Dlatego na początku warto odczekać 15 min, czy nawet dłużej by upewnić się, że pozostający na ekranie napis „Aktualnie przeprowadzana jest inna aktualizacja” czy „Another update is currently in progress” jest faktycznie skutkiem błędu.
Sposoby naprawy błędu aktualizacji w WordPress
By pozbyć się tej automatycznej blokady trzeba usunąć plik „core_updater.lock” z bazy danych WordPress. Można to zrobić na kilka sposobów, poniżej przedstawione zostaną dwa. Należy, przed jakąkolwiek próbą ingerencji w bazy danych, pamiętać o wykonaniu kopii zapasowej, by gdy przypadkowo uszkodzimy jakiś plik, móc go potem odzyskać.
- phpMyAdmin
Używając tej metody trzeba manualnie usunąć ten plik. Wymaga to ingerencji w bazę danych WordPress. By to zrobić najpierw należy wejść do phpMyAdmin. Robi się to poprzez stronę hosta domeny (firmy od której została zakupiona usługa obsługi strony) lub tworząc stronę na dysku lokalnym, poprzez serwer lokalny. Gdy zostanie otwarta aplikacja phpMyAdmin, trzeba w bazie danych WordPress kliknąć w tabelę „wp_options” i w niej wyszukać „core_updater.lock” manualnie skrolując lub poprzez funkcję „browse”. Po wyszukaniu odpowiedniej opcji obok nazwy pliku znajduje się przycisk „delete”, za pomocą którego można usunąć blokujący plik.
- WP-CLI
Kolejną metodą na pozbycie się problemu jest użycie WP-CLI, czyli interfejsu wiersza poleceń WordPress. W celu jego użycia trzeba go najpierw zainstalować, a potem wpisać komendę „wp option delete core_updater.lock”
Podsumowanie
Konkludując, WordPress jest potężnym i solidnym narzędziem. Jednak nic nie jest niezawodne i pojawienie się błędów takich jak błąd aktualizacji jest możliwe. W takim przypadku najłatwiej jest usunąć linijkę kodu psującą działanie programu. Oczywiście przed wykonywaniem jakichkolwiek zmian w bazie danych, niezależnie od wykorzystywanej metody, należy zrobić kopię zapasową bazy danych i strony internetowej, by mieć pewność, że w razie przypadkowego uszkodzenia danych będzie można je odzyskać.