Pozycjonowanie organiczne to jeden z głównych aspektów na którym warto się skupić przy tworzeniu i promowaniu strony internetowej. Czym ono jest? Jak o nie zadbać? Jakie są jego wady i zalety?
Widoczność strony w internecie
Chcąc wypromować stronę internetową w internecie ważne jest zrozumienie działania wyszukiwarek. Samo stworzenie i publikacja strony nie gwarantuje tego, że użytkownicy będą na nią wchodzić. W codziennym życiu, gdy potrzeba poszukać informacji w internecie użytkownicy zadają zapytania poprzez wyszukiwarki. Przeglądarki wyświetlają strony wyników, na której kolejno są tytuły i opisy stron. Ta kolejność nie jest przypadkowa, a opiera się na wynikach indeksowania wykonanego przez roboty wyszukiwarek. Biorą one pod uwagę dopasowanie treści stron internetowych do zapytania oraz ich jakość. Im wcześniej na stronach wyników wyszukiwania pojawia się witryna, tym większe są szanse, że użytkownik na nią wejdzie. Większość osób ogranicza się do przeglądania pierwszej strony wyników, dlatego tak ważne jest by zapewnić sobie w niej miejsce. Jednocześnie to właśnie kliknięcia i późniejsza interakcja użytkownika ze stroną są najbardziej wartościowe, dlatego nie należy zapominać o tworzeniu treści z użytkownikiem w myślach.
Co to jest pozycjonowanie organiczne?
Pozycjonowanie organiczne to dbanie o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania poprzez udoskonalanie strony zamiast kupowania reklam i linków sponsorowanych. Wyszukiwarki np Google umożliwiają wykupienie pierwszych pozycji na stronach wyszukiwania. Każdy taki wykupiony link jest wyraźnie oznaczony i może on dotyczyć strony lub oferty. Jednak pozycjonowanie organiczne skupia się na tym, co można zrobić by to roboty indeksujące wyżej oceniły stronę i dostała ona lepszą pozycję. Można to zrobić poprzez optymalizację SEO. Jest to rozbudowane zagadnienie, ale składa się na niego, na przykład, używanie słów kluczowych czy dostosowanie strony tak by była ona czytelna dla robotów, poprzez stosowanie meta tytułów czy opisów. Kluczowe jest również zadbanie o jakość treści i pamiętanie, że strony tworzy się dla użytkowników nie wyszukiwarek, to oni podejmują decyzję o wejściu na stronę i mogą być zainteresowani oferowanymi usługami, więc czytelność strony jest priorytetem.
Plusy pozycjonowania organicznego
- Trwałość – dobre zoptymalizowanie strony i udoskonalenie zapewnia długo utrzymujące się efekty w postaci wysokich wyników indeksowania i budowania renomy.
- Zaufanie użytkowników – niekiedy użytkownicy wybierają niesponsorowane linki nad te opłacone, ponieważ są bardziej pewni jakości treści. Wysokiej klasy, dobrze opisane treści budują stałą bazę użytkowników.
- Ruch – zadbanie o wysokie miejsce w rankingu, skutkuje większą widocznością strony, dotarciem do nowych odbiorców
Limity pozycjonowania organicznego
Niestety nie zawsze, mimo starań, pozycjonowanie organiczne przynosi oczekiwane rezultaty. Nawet najbardziej zoptymalizowana pod względem SEO strona, nie zagwarantuje wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania, ponieważ jest to uzależnione od wielu czynników. Jednym z nich jest konkurencja, gdy jest duża może być ciężko się wybić na ich tle. Pozycjonowanie organiczne opiera się na ulepszaniu strony, tak by użytkownik szukający treści na niej zawartych w nią kliknął. Jednak nie zawsze istnieje baza użytkowników, która aktywnie szuka informacji o zagadnieniach, szczególnie gdy są one specjalistyczne czy dotyczą czegoś nowego. W takich przypadkach dotarcie do potencjalnej grupy odbiorców może być utrudnione. Dodatkowo zoptymalizowanie istniejącej już strony może być czasochłonne i wymagać nakładu finansowego.
Pozycjonowanie organiczne – podsumowanie
Reasumując, pozycjonowanie organiczne jest z jednym kluczowych aspektów przy próbie rozpromowania strony internetowej. Nie ma ono minusów, lecz ma swoje ograniczenia. Nie zmieniają one faktu, że poświęcony na pozycjonowanie organiczne czas i pieniądze będą dobrą inwestycją w długofalową widoczność w internecie. Oczywiście, nie trzeba się do niego ograniczać, gdyż można je połączyć z linkami sponsorowanymi czy reklamami.