Linkowanie zewnętrzne jest ważnym elementem dbania o SEO na stronie internetowej. O tym co to właściwie jest i jak użyć to na swoją korzyść jest poniższy artykuł.
Co to linkowanie zewnętrzne?
Linki zewnętrzne to hiperlinki prowadzące do witryn inne niż, witryna na której link się znajduje. Linki te prowadzą „na zewnątrz witryny”, dlatego tak się nazywają. Można wyróżnić dwa rodzaje linków zewnętrznych:
- linki zewnętrzne prowadzące z twojej witryny na inną,
- linki zewnętrzne prowadzące z innej witryny na twoją,
Oba rodzaje mają swoje użyteczności. Te pierwsze mogą wzbogacić artykuł i pomóc użytkownikom znaleźć interesujące ich informacje, co pozytywnie może wpłynąć na ich odbiór strony. Wykorzystując je można podać źródła informacji, na przykład,linkując do artykułów naukowych czy opinii ekspertów. Daje to dodatkowe podparcie informacją umieszczonym we wpisie i wzbudza zaufanie odwiedzających stronę.
Te drugie mogą zachęcić nowych użytkowników do wejścia na twoją stronę internetową, skutkując nowymi czytelnikami czy klientami. Dodaje to też autorytetu stronie internetowej, skoro powołują się na nią inni.
Wpływ na pozycjonowanie
Wpływ linkowania zewnętrznego na pozycjonowanie witryny przez wyszukiwarki:
Linkowanie zewnętrzne do innych witryn
Niektórzy sądzą, że linkowanie zewnętrzne do innych stron, może „odebrać” witrynie użytkowników. Nie jest to koniecznie prawda, umiejętne wstawianie linków, wzbogaca stronę w nową treść, zamiast jej czegoś odbierać. Należy pamiętać, że ważną częścią optymalizacji SEO jest też przyjazność użytkownikowi, który jest tu najważniejszy. Gdy ułatwimy mu dostęp do informacji i poszerzymy artykuł albo o nowe treści, albo o bibliografie, może to odbić się pozytywnie na jego odczuciach. W konsekwencji jest większe prawdopodobieństwo, że wróci. Oczywiście nie może przesadzać, zbyt dużo linków na jednej stronie poskutkuje zmniejszeniem jej czytelności oraz oznacza dużo stron do późniejszego sprawdzania.
Linkowanie zewnętrzne z innych witryn (backlinks)
Linki z innych witryn są niezwykle cenne dla indeksowania w wyszukiwarkach. O ile algorytmy wyszukiwarek są niezwykle skomplikowane i nie da się precyzyjnie ocenić wpływu poszczególnych czynników na ocenę strony, to od dawna wiadomo, że tzw „backlinki” mają duże znaczenie. Wyszukiwarki pozytywnie oceniają nie tylko ilość backlinków prowadzącą na stronę, ale także z jakich witryn one pochodzą. Im wyższą jakość mają tym lepiej dla naszego pozycjonowania.
Linkowanie zewnętrzne na stronie- porady
Weryfikuj strony
Linkowanie do stron zawierających błędne informacje czy, które są niezwiązane z tematem mogą negatywnie wpłynąć na odbiór wpisu. Dlatego trzeba uważać, by umieszczać linki do sprawdzonych stron.
Dodatkowo co jakiś czas należy sprawdzać czy strony do których linkujemy nadal istnieją. Ważne jest również upewnienie się czy ich treść nie uległa zmianie, na przykład, przez wykupienie witryny.
Nie linkuj do konkurencji
Linkowanie do innych stron może pomóc im w budowaniu swojej pozycji w wyszukiwarce. Dlatego o ile podlinkowanie artykułu z domeny o innej tematyce, albo która nie rywalizuje z tobą o klientów, nie uczyni szkody, to linkowanie bezpośredniej konkurencji jest na ogół złym pomysłem.
Dbaj o poprawne tworzenie linków
Zamiast używać zwrotów jak „kliknij tutaj„, treść linku powinna opisywać użytkownikowi, gdzie zostanie przekierowany i w jakim celu. Aby to osiągnąć lepsze będzie sformułowanie, na przykład, „Po więcej informacji o tym gatunku małp zobacz 100 ciekawostek o małpach„.
Płatne backlinki
Uważaj na różne oferty kupowania backlinków. O ile może się to wydawać prosty sposób na pozyskanie cennych odniesień to jeśli będą pochodzić one z podejrzanych stron to wyszukiwarki mogą ukarać taką stronę gorszą pozycją.
„Nofollow”, „ugc”, „sponsored”
Istnieją różne znaczniki, które mogą zmienić sposób w jaki wyszukiwarki traktują linki na stronie.
„Nofollow” oznacza, że nie chcemy, by roboty przechodziły z naszej strony na inną i traktowały ten link jako backlink. Dzięki temu można linkować do konkurencji, czy mniej pewnych źródeł bez dużych konsekwencji. Jednak od jakiegoś czasu Google zmienił traktowanie takich oznaczeń i traktuje je jako jedynie sugestie. Wynika z tego, że Google nadal może przechodzić między stronami i używać tego linku by pozytywnie ocenić inną witrynę.
„Sponsored” to linki, które zostały wykupione od innych witryn. Takie oznaczenie mówi robotom Google, by nie brały pod uwagę takiego linku, więc nie wpływa on na SEO, jednak nadal mogą mieć pozytywny wpływ poprzez przyciągnięcie nowych użytkowników.
„Ugc” odpowiada „user generated content” i jest przeznaczony dla treści utworzonych przez użytkowników.
Budowa linku „sponsored
„
Wprowadzenie przykładowego oznaczenia do linku wygląda tak:
<a href="adres_strony.pl" rel="sponsored">Treść linku</a>
Podsumowanie
Reasumując, linkowanie zewnętrzne może pozytywnie wpłynąć na SEO, nie tylko dzięki backlinkom, ale także gdy przekierowujemy użytkowników do innych stron. Oczywiście ma to swoje zagrożenia i dlatego należy być ostrożnym i dobrze przemyśleć do jakich stron linkujemy.