Linki zewnętrzne jak i wewnętrzne to jedne z najważniejszych rzeczy w SEO każdej strony internetowej czy sklepu internetowego. Linki wewnętrzne pozwalają na sprawne przejścia w obrębie witryny, podczas gdy zewnętrzne pozwalają na dotarcie na stronę.
Co to jest linkowanie zewnętrzne:
Linkowanie zewnętrzne (z angielskiego external linking) to pozyskiwanie linków na innych stronach internetowych, które kierują do naszej strony www. Tak zwane linki wychodzące są bardzo ważnym czynnikiem w budowaniu autorytetu serwisu i organicznej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętać należy że bardziej wartościowe są odnośniki umieszczone w witrynach o tożsamej tematyce oraz z wysokim PAGE RANK.
Gdzie umieszczać za darmo linki zewnętrzne?
Już wiesz że linki zewnętrzne muszą być umieszczane na “obcych” stronach internetowych. Ale gdzie dokładnie? Oto przykładowe miejsca:
- posty na Facebook, Twiter czyli w social media – codziennie z pewnością zaglądasz do mediów społecznościowych, możesz w łatwy sposób zamieszczać wpisy na swoim profilu i udostępniać innym, a we wpisach możesz reklamować swoją stronę internetową,
- profil na Facebook, Twiter czyli w social media – prowadzenie aktywnego profilu swojej firmy w serwisach społecznościowych to podstawa w dzisiejszym otoczeniu, buduj relację i zdobywaj klientów,
- linki na stronach partnerów biznesowych – firmy z którymi współpracujemy, zapewne posiadają strony internetowe, postarajmy się umieścić nasze logo w ich stopce,
- wpisy gościnne na portalach informacyjnych – to ciekawy sposób na reklamę, zazwyczaj wiąże się z umieszczeniem podobnych wpisów na swojej stronie internetowej,
- katalogi stron www – to najprostsza i najczęściej wykorzystywana forma linkowania zewnętrznego, jednak obecnie ten sposób jest coraz mniej doceniany przez Google i jego wpływ na pozycję w wyszukiwarkach jest coraz mniejszy, przy decyzji sprawdź jaki page rank ma katalog abyś nie spowodował wręcz odwrotnego rezultatu (page rank powinien być większy niż twojej strony),
- fora internetowe – jak najwięcej udzielaj się na formach internetowych, zwłaszcza tych branżowych, buduj wizerunek swojej osoby jako specjalisty w danej dziedzinie, osoby zainteresowane z pewnością klikną na umieszczony w stopce link.
Gdzie umieszczać odpłatnie linki zewnętrzne?
Jeżeli nie przekonały Ciebie metody darmowe możesz zawsze zapłacić za reklamę. Oto przykłady:
- artykuły sponsorowane – jeżeli masz produkt lub usługę, którą można pochwalić się w portalach branżowych to skorzystaj ze skutecznej formy reklamowania swojej strony, fachowy i rzetelny artykuł podpisany danymi firmy i adresem www na pewno przyniesie nowe wejścia,
- influencerzy – jeżeli masz produkt lub usługę, która zainteresuje fanów osób pracujących w internecie, możesz wygenerować sporo dodatkowych konwersji z tego typu reklamy,
- sponsorowanie eventów – jeżeli masz środki finansowe na sponsorowanie wydarzeń to zrób to pod warunkiem, że Twój adres www będzie dobrze wyeksponowany na stronie,
- ogłoszenia – strony z ogłoszeniami mają bardzo wysoki page rank, umieszczaj na nich link do swojej strony.
Jak przygotować linki zewnętrzne?
Przygotowując linki zewnętrzne, warto zwrócić uwagę na:
- na treść linku (anchor text), który powinien zawierać słowa kluczowe na które pozycjonujemy stronę www,
- jeżeli możesz umieść grafikę jako link, w tym przypadku nie zapomnij o zawarciu słów kluczowych w nazwie plik, opisie alt i nazwie w przypadku niewyświetlenia grafiki.
UWAGA: Wpisywanie w treści linku “kliknij” lub “zobacz” nie ma sensu, ponieważ nic nie powie użytkownikowi ani robotowi indeksującemu.
Co jest ważniejsze ilość czy jakość linków zewnętrznych?
Już wiemy, że linkowanie zewnętrzne jest istotnym elementem pozycjonowania strony internetowej czy sklepu internetowego. Jednak tworząc tak zwany Link Building pamiętaj, że nie ilość a jakość odwołań ma znaczenie. Wynika to z faktu wdrożenia algorytmu Google, który na podstawie page rank stron odsyłających określa page rank strony docelowej. Kolejną kwestią jest tematyka stron odsyłających. Staraj się żeby były to strony branżowe, bo tylko takie zwiększą twoją pozycję w wyszukiwarce. Oczywiście algorytm bazuje na setkach zmiennych i jest tajny.
UWAGA: Nie korzystaj z systemów wymiany linków lub innych spamerskich rozwiązań. Są one piętnowane. W najgorszym wypadku Twoja domena może otrzymać bana i nigdy nie będzie dobrze pozycjonowana.
Jakie narzędzia do weryfikacji linków zewnętrznych?
Najbardziej powszechnym narzędziem do weryfikacji linków przychodzących (bo tak w narzędziach najczęściej nazywa się linki zewnętrzne kierujące na naszą stronę) jest Google Search Console. Oczywiście można wykorzystać narzędzia płatne takie jak Ahrefs, MajesticSEO czy Backlink Watch.
Podsumowanie prac:
Czynność | Przeznaczony czas | Koszt |
---|---|---|
01. Przygotowanie założeń | 1 MD | wg stawki za MD |
02. Wybór domeny | 1 MD | wg stawki za MD |
03. Wybór serwera | 0,5 MD | wg stawki za MD |
04. Konfiguracja dns | 0-0,1 MD | wg stawki za MD |
05. Wybór CMS | 0,5 MD | wg stawki za MD |
06. Instalacja CMS | 0,5 MD | wg stawki za MD |
07. Strona główna strony internetowej | 1-5 MD | wg stawki za MD |
08. Artykuły, kategorie i tagi | 0,1 MD/ artykuł, 1 MD kategorie i tagi | wg stawki za MD |
09. Pozycjonowanie Google | 1 MD konfiguracja, 1MD/ m-c monitorowanie | wg stawki za MD |
10. Słowa kluczowe | 1-2 MD | wg stawki za MD |
11. Linki zewnętrzne | 0,1 MD/ link | wg stawki za MD |