Kanibalizm w SEO ma miejsce, kiedy to na stronie internetowej artykuł ma konkurencję z inną treścią lub stroną np. kategorii lub tagu.
Czym jest kanibalizm SEO?
Występuje kiedy więcej niż jedna strona w serwisie jest pozycjonowana na to samo słowo kluczowe i ma zbliżoną do siebie treść. Wtedy robot indeksujący stronę ma problem z określeniem, która strona jest ważniejsza. Może zindeksować nie tą co byśmy chcieli. Często się też zdarza że pozycja obu stron jest niższa niż miałaby jedna strona.
Kiedy występuje kanibalizacja wpisów przez tagi?
Sytuacja ma miejsce, kiedy nieumiejętnie użytkownik dodaje tagi do artykułów. Np. pisząc o psach doda tag psy. W takie sytuacji artykuł będzie miał bezpośrednią konkurencję ze stroną tagu – czyli listą artykułów, której jest częścią. Prawidłowo użytkownik powinien dodać taki jako cechę rasy, czy też jakieś cechy. W ten sposób poszerzyłby możliwości SEO wpisów.
Jak znaleźć kanibalizację wpisów?
Jest klika metod na znalezienie kanibalizowanych wpisów:
- Na podstawie sitemap.xml –
- wygeneruj sitemap dla tagów
- wygeneruj sitemap dla stron i wpisów,
- w arkuszu kalkulacyjnym wklej dane w jednym arkuszu w dwóch kolumnach: tagi i resztę,
- wyszukaj po kolei strony i wpisy po poszczególnych tagach, następnie je pogrupuj: tagi i strony/wpisy,
- jeżeli tag ma klika stron o podobnej strukturze linków zastanów się nad jego zmianą lub usunięciem.
- Na podstawie danych z Google Search Console (zalecany sposób):
- wejdź na stronę GSC,
- wygeneruj raport z manu “Skuteczność” za pomocą przycisku Eksportuj,
- następnie wybierz “Pobierz arkusz Excel” – screen pod tekstem,
- otwórz plik i wejdź na zakładkę Strony,
- wyszukaj strony z tagami i zostaw je z lewej strony arkusza, pozostałe strony przenieś na prawą stronę,
- wyszukaj po kolei strony i wpisy po poszczególnych tagach, następnie je pogrupuj: tagi i strony/wpisy,
- jeżeli tag ma klika stron o podobnej strukturze linków zastanów się nad jego zmianą lub usunięciem.
Poprawnie prowadzone tagi, powinny zwiększyć ilość odwiedzi strony. W związku z powyższym po kliku dniach sprawdź czy zmiany przyniosły efekt. Na większy efekt musisz poczekać kilka tygodni, ponieważ Google musi mieć czas na ponowne przejrzenie strony. Możesz oczywiście proces przyspieszyć ręcznie dodając poszczególne strony do indeksacji przez roboty Google.