Analiza systemowa w związku ze świadczeniem usług TPA (podmiot świadczący usługi dla innego podmiotu w jego imieniu) dla towarzystwa ubezpieczeń to kolejne wyzwanie przed, którym stanęliśmy w 2022 roku.
Rynek ubezpieczeń w czasie Covid i po nim przechodzi dużą transformację cyfrową. Czas pandemii wymusił przejście na usługi online. Taki stan rzeczy spowodował, że coraz większą rolę odgrywać zaczęli Operatorzy usług medycznych. TPA mają możliwości techniczne i osobowe do świadczenia usług dla różnych towarzystw ubezpieczeń TU. Takie podejście w dużym stopniu pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych i zdobycie przewagi rynkowej. Jest to ważne zważywszy, że rynek prywatnej medycyny jest w dużej mierze podzielony wśród dużych graczy.
Analiza składała się z etapów:
- Analiza biznesowa – określająca zasady współpracy poprzez określenie zasad oraz koniecznych zmian w procesach,
- Analiza systemowa – pokazująca jakie trzeba zbudować interfejsy oraz zakres danych do przekazania w ramach integracji.
Praca na warsztatach:
- Nasi analitycy byli odpowiedzialni za moderowanie warsztatów biznesowych na podstawie wcześniej przygotowanych procesów obsługi TPA przez biznes.
- Celem warsztatów biznesowych było uzgodnienie założeń funkcjonalnych.
- Warsztaty systemowo-arhitektoniczne były oparte na technicznej dokumentacji przygotowanej w projekcie i opisującej propozycję rozwiązania od strony TPA.
- Celem warsztatów systemowych było wypracowanie architektury docelowej oraz konfrontacja wymagań biznesowych pod względem wykonania.
Prace pomocnicze – określenie pryncypiów.
W czasie prac okazało się że po stronie TU nie ma zrozumienia pomiędzy biznesem a podwykonawcą rozwiązania. Ponieważ przedłużały się terminy podjęto decyzję o zaangażowaniu firmy konsultingowej, która miała na celu wypracowania pryncypiów architektonicznych. Godny uwagi jest fakt, że prace warsztatowe przebiegły w sposób szybki i bezproblemowy. Strona TPA zgłosiła uwagi, które zostały następnie uwzględnione w dokumentacji. Strona podwykonawcy TU w czasie warsztatów zdobyła wiedzę i uporządkowała informację potrzebną do przygotowania dalszych prac.
Następne kroki:
Prace analityczne dobiegły końca. Prawdopodobnie czas niepewności spowodował, że strona TU podjęła decyzję o odłożeniu projektu na lepsze czasy.
Z angielskiego „Third Party Access” czyli świadczenie usług przez stronę trzecią. W naszym kontekście TPA określa operatora usług medycznych, który w imieniu towarzystw ubezpieczeniowych obsługuje ich klientów. Wykonuje to pod ich marką.
Towarzystwo Ubezpieczeniowe – TU jest skrótem stosowanym w branży ubezpieczeniowej, oznaczającym Towarzystwo Ubezpieczeniowe.