Nadszedł czas na stworzenie wyglądu i zaplanowania zawartości naszej strony. Struktura jest bardzo ważna z punktu widzenia SEO.
Projekt strony internetowej może być różnorodny i zależy od celu, jaki ma być osiągnięty poprzez stronę. Oto kilka przykładów tematów stron internetowych:
- Sklep internetowy – strona służąca do sprzedaży produktów lub usług online.
- Blog – strona, na której autor dzieli się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami lub wiedzą na określony temat.
- Portfolio – strona służąca do prezentacji prac, projektów lub umiejętności danego artysty, projektanta, pisarza itp.
- Informacyjna – strona, która dostarcza czytelnikowi informacji na określony temat, na przykład strona naukowa, informacyjna o podróżach, zdrowiu itp.
- Społecznościowa – strona, na której użytkownicy mogą tworzyć profile, dzielić się treściami, komunikować się ze sobą i budować społeczność wokół wspólnych zainteresowań.
- Edukacyjna – strona, której celem jest pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy, na przykład platforma e-learningowa, kurs online, biblioteka cyfrowa itp.
- Rekrutacyjna – strona służąca do rekrutacji i poszukiwania pracowników, gdzie firmy mogą zamieszczać ogłoszenia o pracę, a kandydaci mogą składać swoje CV i aplikować na stanowiska.
- Organizacyjna – strona internetowa organizacji non-profit, stowarzyszenia lub podmiotu publicznego, która informuje o celach, działaniach i działaniach organizacji.
- Wydarzeniowa – strona poświęcona konkretnemu wydarzeniu, na przykład koncertowi, konferencji, festiwalowi, na której można znaleźć informacje o programie, biletach, miejscu, itp.
- Restauracyjna – strona internetowa restauracji lub kawiarni, na której można znaleźć menu, godziny otwarcia, zamówienia online itp.
Decyzja 1: Jaką templatkę będziemy używać
Mamy do wyboru kilka możliwości. Najprościej jest użycie standardowej skórki WordPress. Obecnie jest to skórka Twenty Twenty Three oraz dopasowanie jej do naszych oczekiwań poprzez zmiany w szablonach oraz elementach (za pomocą bloków Gutenberg). Wiedza potrzebna do zmian: średnia.
Drugą możliwością jest użycie darmowych skórek, które w dużej ilości są dostępne w internecie. Wiedza potrzebna do zmian: niska. Minusy: ograniczone funkcjonalności.
Trzecia możliwość jest napisanie własnej skórki. Czy od nowa czy też jako motyw potomny oparty na innej themes. Wiedza potrzebna do zmian: wysoka.
Ja preferuję 1 rozwiązanie jako motyw potomny standardowej themes. Daje to duże możliwości dostosowania oraz elastyczność przy przyszłych upgradów.
Decyzja 2: Jak zbudować HEADER – nagłówek strony www?
Nagłówek jest najważniejszym elementem na stronie odpowiedzialnym za pierwsze wrażenie oraz nawigacje na stronie. Standardowo zbudowany jest z loga i/lub sloganu oraz menu. Zdarza się często, że zawiera linki do mediów społecznościowych, nr telefonu czy mail. Dla wersji mobilnej HEADER jest nieco inny. Powinien być zbudowany w taki sposób aby łatwo było nawigować na stronie.
Decyzja 3: Jak zbudować FOOTER – stopkę strony www?
Z punktu widzenia użytkownika stopka powinna zawierać najważniejsze informacje na stronie takie jak regulaminy, ochrona danych osobowych, a w przypadku sklepów metody płatności jak i dostaw.
Z punktu widzenia SEO powinna także zawierać najważniejsze linki, dzięki którym budowane są linkowania wewnętrzne na stronie.
Decyzja 4: Jak zbudować BODY- ciało strony www?
Strona główna powinna zachęcać użytkownika do przejścia na kolejne strony serwisu. W związku z powyższym na stronie głównej nie publikuj całych treści, a ich zajawki. Podaj stosunkowo dużo treści, produktów. Przy czym pamiętaj, że powinny być one jak najbardziej zbliżone z tematyką strony. Powinny one budować słowa kluczowe dla robotów indeksujących.
Strona powinna zachęcać grafiką. Chodzi tu o zdjęcia jak i szczegóły strony takie jak: obramowania, podkreślenia czy też elementy dynamiczne. Ważne jest jednak, żeby nie przesadzić i “nawalić” bajerów za dużo. Trzeba wybrać złoty środek.
Podsumowanie
Ostatni projekt sprawił, że ponownie przeanalizowaliśmy najlepsze rozwiązania theme w świecie WordPress. Oto wnioski i rekomendacje w zależności od skomplikowania strony:
- dla prostych stron proponuję użyć standardowych skórek od WordPress’a takich jak Twenty Twenty-One, Twenty-Twenty lub wcześniejszych i skorzystać z wbudowanych możliwości edytora i buildera w jednym czyli edytor Gutenberg, który pojawił się w WordPress od wersji 5.0,
- dla zaawansowanych graficznie stron polecam Elementor’s Hello z dodatkowo zainstalowanym Elementorem – opcja dla dość biegłych użytkowników.
W przypadku kiedy nie mamy chęci ani czasu na tworzenie własnych temlatek proponuję zapoznać się z możliwościami jakie dają gotowe rozwiązania takie jak: OCEAN, GeneratePress czy Astra. Są to bardzo przyjazne użytkownikowi skórki z dużą możliwością konfiguracji oraz skorzystania z wbudowanych efektów wizualnych.
Od jakiej wersji WordPress korzysta z edytora Gutenberg?
Edytor Gutenberg pojawił się w wersji 5.0 WordPress w wersji Beta. Było to przełom 2018/2019 roku i od tej pory edytor znacznie się rozwinął. Obecnie jest jednym z najlepszych edytorów dostępnych na rynku, który pozwala nawet niezaawansowanym technicznie użytkownikom budować ładne strony www.